tisdag 23 november 2010

Dag 14 - Detta ångrar jag

en sak som jag verkligen kan gå och grunna på än idag, är att jag inte tog kontakt med min väninna när hennes bror omkom i en trafikolycka. Vid det tillfället var hon en ytlig bekant som jag nyligen lärt känna, eftersom att hon är tillsammans med en av min mans vänner.

Det hade ju räckt med en blomma, ett telefonsamtal, ett kort eller vad som helst som bekräftade mitt deltagande i hennes sorg. Men då var jag för feg, jag tyckte inte att jag kände henne såpass att jag kunde klampa in i hennes sorgearbete. Idag vet jag bättre, man kan visst visa att man bryr sig om, oavsett om det bara är en ytlig bekant. Folk i allmänhet är alldeles för finkänsliga. Händelser som sjukdomar, olyckor och dödsfall i synnerhet gör att man visar en omvänd hänsyn genom att inte ta kontakt med de drabbade, märkligt beteende egentligen.

Jag har iallafall pratat med min väninna många gånger om det här och verkligen bett om ursäkt över att jag inte fanns där då. Hon har inte ens tänkt i de banorna, eftersom vi inte kände varandra så bra just då, men är glad att jag visat omtanke i efterhand.

Vi har en fin vänskap och jag är glad att jag lärt känna henne.


0 Kommentarer: