onsdag 9 mars 2011

Husmorssemester, ja tack...


Husmorssemester

Åren 1946-79 fanns en organiserad verksamhet för att ge utarbetade ”hemmafruar” möjlighet till en tids avkoppling.



Så här dagen efter internationella kvinnodagen skulle jag vilja vara lite bakåtsträvande och införa husmorssemestern igen, i en uppdaterad form förstås, för oss arbetande fruar.

En tjejweekend eller liknande, där man åker på SPA med sina väninnor och umgås, skrattar och gråter om vartannat långt in på småtimmarna och bara blir ompysslad på dagarna. 


Det skulle var sååå härligt och det bästa av allt, helt legalt att göra det, eftersom det är en organiserad verksamhet, ordinerad av staten. 




Eller vad säger du, hakar du på?









5 Kommentarer:

Åse - Interiörguiden sa...

Vilken superbra idé, jag hänger gärna med!

Jag läste i tidningen idag att i södra Europa firar kvinnorna sin dag genom att anorna fester medan vi i norden har gjort det till en politisk och facklig dabattdag. Visst skulle vi väl kunna ha lite roligare än så!

Fru Vallmo sa...

Jag hänger med absolut! Tror att det finns i Tyskland fortfaranade en sån verksamhet som kallas för "Müttererholungswerk" typ Mammoravkopplingsverksamhet (vilket ord!)
Härligt!

Pia Redin sa...

Hej! Jag står precis i begrepp att köpa mitt drömhus, en gammal kursgård intill en sjö - lugnt och naturskönt! Där vill jag driva en verksamhet som vänder sig till kvinnor i alla åldrar som tycker sig behöva/förtjäna/vilja ha en "husmorssemester". Med det menar jag ungefär det ni skrivit ovan, fast mindre spa och mer hälsosam+god mat och natur. Tror någon att kvinnor skulle kunna ordineras detta? Jag tycker det vore så klockrent - att kvinnor får chans att vila och äga varenda minut av sin tid och sitt liv EN HEL HELG!

Att vara någons fru sa...

Åh vad tjusigt du har fått det här inne! Härligt!

Petra / Popetotrora sa...

Ja, en obligatorist spasemester med bara tjejer då och då vore verkligen inte fel! :-)